ADVERTENCIA SOBRE ESTE TEXTO:
El texto que verá a continuación ha sido obtenido mediante un sistema automático de reconocimiento óptico de caracteres (OCR) que se ha aplicado sobre el pdf de la página correspondiente de Mundo Deportivo. Debe tener en cuenta que, en muchos casos, el texto no se ajusta totalmente al original, especialmente cuando éste no puede reconocerse con facilidad debido a su antigüedad, al estado de conservación o a la tipografía utilizada, entre otras razones.
Elvira González
n
15 de febrer de 1906. Fa quinze
dies que El Mundo Deportivo surt
als carrers i nou entusiastes d'un
nou enginy motoritzat, que tot
just comença a circular pels ca-
rrers decideixen crear
l'Automòbil Club de Barcelona.
Anar en cotxe era una odisea en
un món només apte per a carros i
cavalls. Les carreteres estaven
per fer, no existia senyalització i
els atropellaments provocaven el
rebuig social. Les polèmiques són
recollides per La Vanguardia i
també pel Mundo Deportivo.
Es en aquest context quan aque-
lls nou pioners, entre ells el pintor
Ramon Casas i els germans Lluís i
Carles Barral, es reuneixen al nú-
mero 255 del carrer Rosselló i apor-
ten cadascun 190,60 pessetes per
tal de finançar l'entitat. Però,
s'obliden de presentar l'acte de
constitució al Govern Civil i pocs
dies abans que vencés el termini,
el 26 de juliol, complimenten la
inscripció. El 20 de setembre la
iniciativa rep el títol de Real, de
mans del rei Alfons XIII, però no
és fins 1910 quan acunyarà el defi-
nitiu nom de Reial Automòbil
Club de Catalunya (RACC).
En aquells primers estatuts que-
dava clar l'objete del seu naixe-
ment: ?el foment, protecció i defen-
sa de l'automobilisme, procurant
obtenir per als seus associats el
major nombre d'avantatges, po-
dent organitzar i patrocinar fes-
tes, curses d'automòbils, exposi-
cions i aquelles empreses que esti-
mi convenients?. La millora de la
xarxa viària (gairebé feien tas-
ques de delegació del Ministerio
de Fomento), la prestació de ser-
veis als socis i l'organització
d'events esportius eren els tres mo-
tius de la seva existència i perdu-
ren després de 100 anys.
Des que el RACC és el RACC
l'esport del motor 'enverina' les se-
ves venes. Els seus fundadors com-
partien l'esperit competitiu i des
del principi, una de les seves acti-
vitats fou l'organització de curses
d'automòbils: la Copa Catalunya,
la Copa Barcelona, la Copa del
Rei, la Copa d'Espanya, la Copa
Tibidabo o la Volta a Catalunya
que acabà esdevenint l'actual Ral·-
li de Catalunya. Ells van recupe-
rar la F-1 per a Barcelona.
Tres mundials
Avui en dia és el primer club del
món que organitza tres proves per
als seus respectius mundials: Ral·-
lis (Ral·li RACC Catalunya-Costa
Daurada), F-1 (Gran Premi
d'Espanya a Montmeló) i motoci-
clisme (Gran Premi de Catalunya
el racc fa cent anys
02
MUNDO DEPORTIVO
DIVENDRES 24 DE FEBRER DE 2006
EL CLUB
CAT
DEL MILIÓ
amb més d'un milió d'associats, La millora de la
XARXA viària, el servei als socis i l'organització
d'events esportius són la base de treball del racc
L'actuALITAT